Skolestart/skoleskift

Skolestart/skoleskift til Houlkærskolen:

Der kan være mange årsager til, at man ønsker, at ens barn skal skifte skole. Der er frit skolevalg i Danmark, og derfor har forældre som udgangspunkt ret til at flytte deres barn til Houlkærskolen. Ønsker eller overvejer I et skoleskift til Houlkærskolen, så kontakter I skolens kontor med henblik på at få en uforpligtende mødeaftale med den pædagogiske leder for den årgang, som jeres barn går på.

Vi henviser i øvrigt til skolebestyrelsens princip om "Indskrivning, optagelse og klasseomlægning", som findes under sektionen Skolebestyrelsen -> Principper.

Byrådet fastsætter rammer for klassedannelsen, herunder antallet af klasser på hver enkelt skole. Rammerne for klassedannelsen kan indeholde beslutning om hvor mange elever, der må være i hver klasse ved skoleårets start, og hvor mange der må optages i hver klasse i løbet af skoleåret, dog inden for folkeskolelovens rammer.

De børn, der bor i et defineret skoledistrikt, har altid krav på at blive optaget på distriktsskolen. For at udnytte skolernes kapacitet mest hensigtsmæssigt, og for at der er plads til eventuelle tilflyttere i løbet af skoleåret, sættes der loft over, hvor mange elever der kan optages fra andre distrikter.

Information Viborg kommune omkring skolestart