Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Værdiregelsæt

Værdiregelsæt for Houlkærskolen

Houlkærskolen er en folkeskole med ca. 700 elever i området Houlkær i den nordøstlige del af Viborg.

På Houlkærskolen ser vi elevgruppens mangfoldighed som en stor gevinst, og kulturen er præget af rummelighed med øje for, at vi alle med vores forskelligheder har noget positivt at bidrage med til skolens daglige liv.

Dette værdiregelsæt er gældende for alle på Houlkærskolen.

Udover Viborg Kommunes fælles værdier, så bygger Houlkærskolen sit virke på vores lokale værdier: ANSVARLIGHED, MANGFOLDIGHED, FAGLIGHED og SAMARBEJDE. Værdierne er fundamentet såvel i relation til elever, forældre samt samarbejdet ansatte imellem. Undervisning og samvær skal foregå i en tillidsfuld og givende atmosfære, hvor alle har respekt for hinanden, og hvor følelse af selvværd, ligeværd og kvalitet fremmes.

Vi lægger vægt på initiativer og kreativitet i en tryg kultur, der bygger på tillidsansvarstænkningen, hvor udvikling og forandring er dialog- og erfaringsbaseret og sker med respekt for gode traditioner, der skaber vilkår for fællesskab og samhørighed. Vi har et højt ambitionsniveau og tror på vores service og kvalitet, idet værdierne hver især er nøgleord for skolens udvikling og daglige virksomhed.

Vi medvirker alle til at fremme skolens værdigrundlag.

Med udgangspunkt i vores fælles værdiord, så et det Houlkærskolens målsætning og forventning, at…

Lærerne

  • Hver morgen tager godt imod børnene på skolen. 

  • Ser, anerkender og guider børnene. 

  • Er opmærksomme på, hvordan jeres barn trives. 

  • Holder opsyn med eleverne, fra de kommer på skolen, til de går hjem. 

  • Gennemfører undervisningen med engagement og afveksling. 

  • Planlægger projektuger, samt trivsels- og motionsdage i løbet af skoleåret. 

  • Orienterer forældrene om børnenes faglige og sociale udvikling. 

  • Orienterer forældrene om det sociale liv i klassen. 

  • Tager alle henvendelser alvorligt. 

  • Hver dag giver eleverne en faglig og kompetent undervisning. 

Eleverne

Vi forventer, at eleverne overholder nedenstående spilleregler. Herved er vi allerede nået langt i bevægelsen frem mod en god skolegang. Vi forventer…

  • At eleverne er forberedte til dagens undervisning. Det betyder, at:

    • De møder til tiden 

    • Tasken er pakket, herunder penalhus og opladet iPad 

    • De medbringer en sund og varieret madpakke og eventuelt frugt 

    • Lektierne er lavet 

    • Påklædningen er efter vejret, samt medbringer skiftetøj 

    • Idrætstøjet er i orden 

  • At eleverne er med til at skabe en god skoledag. Det betyder, at eleverne viser:

    • Respekt for alle; såvel kammerater som voksne

    • Respekt for hinandens forskelligheder, bl.a. påklædning, fagligt niveau, religion og kultur

    • Respekt for undervisningen, klasseregler samt skolens retningslinjer og værdisæt

    • Respekt for skolens ting og bygninger 

 

  • At de lærer at indgå i et socialt fællesskab, hvilket indebærer, at de:

    • Forstår, at man er en del af et fællesskab, ikke midtpunkt

    • Taler pænt til og om hinanden

    • Kan lytte til hinanden

    • Kan vente på tur

    • Kan samarbejde – også på tværs af køn og venskaber

    • Kan indgå og overholde legeaftaler i frikvarterne 

Forældrene

Lærer børnene de grundlæggende spilleregler i hjemmet. Det er vigtigt, at I viser jeres barn, at skolen er vigtig. Det kan I gøre ved at…

  • Hjælpe jeres barn med at møde forberedt, mæt, udhvilet, parat til dagen og til tiden

  • Spørge jeres barn, hvordan det går i skolen og jævnligt tjekke skoletasken sammen med jeres barn 

  • Støtte barnet i at lære skolens og klassens regler 

  • Møde op til skole-/hjem-samtaler og forældremøder 

  • Læse og kommunikere via AULA

  • Fortælle os, hvis jeres barn mistrives eller er udfordret af private årsager 

  • Lære jeres barn kammeratlig adfærd og god tone 

  • Lære jeres barn at være selvstændig samt at vise ansvar for fællesskabet 

  • Udvise tillid og kontakte skolen som de første, hvis I er bekymrede eller undrer jer over noget skolerelateret 

  • Så vidt muligt placere jeres ferie i skolens ferier 

  • Bakke op om faglige og pædagogiske tiltag i klassen 

  • Tage medansvar for jeres barns læring og trivsel samt bakke op om klassens sociale liv i form af klassearrangementer

Det kræver samarbejde mellem skole og hjem at gøre børn til gode elever. Samarbejde er en disciplin, som bygger på gensidig tillid og dialog gennem hele elevens skoletid.

Vedtaget af skolebestyrelsen december 2018.

Dokumenter

Værdiregelsæt for Houlkærskolen_3.pdf

Shape Created with Sketch.